Între octombrie 2022-martie 2023, în cadrul proiectului „Mentorat de impact la sat”, formăm profesional un nucleu de 15 educatori, învățători, profesori de gimnaziu și liceu, asistenți sociali, asistenți maternali care lucrează în 7 sate din județele Sibiu și Mureș. Copiii din aceste sate provin în mare parte din medii vulnerabile și au nevoi specifice când vine vorba de educația și orientarea lor în viață. Munca beneficiarilor noștri adulți este extrem de importantă pentru întreaga comunitate pentru că ei au un impact direct în educația copiilor de la sat. Pe lângă formarea profesională, vrem să îi aducem în prim-plan, să îi cunoașteți și voi mai bine și să descoperiți cum se vede lucrul cu copiii de la sat prin ochii lor. De aceea, le luăm participanților interviuri în care povestesc despre ei și despre activitățile lor. De data aceasta, vă lăsăm în compania Alinei Fărcaș din Saschiz, județul Mureș.
Numele meu este Fărcaș Alina-Rodica, am locuit în Târgu-Mureș 8 ani, Merișor este satul meu natal în schimb (un sat cu foarte puțini locuitori, liniștit și foarte drag mie, undeva la 30 de km de Târgu-Mureș), acum locuiesc în comuna Saschiz unde sunt învățătoarea clasei I.
Am studiat Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Profesor pentru învățământul Primar și Preșcolar, în cadrul Universității Babeș Bolyai iar acum sunt masterandă în ultimul an, la aceeași facultate unde studiez Management educațional.
Predau la Școala Gimnazială ,,Ion Dacian” din Saschiz, din septembrie 2022, deci este primul meu an aici, da, într-adevăr, este destul de departe de Târgu-Mureș, dar așa cum cred eu, nimic nu este întâmplător în viață, fiecare întâmplare din viața noatră este bine plănuită. De ce spun asta? Pentru că Saschiz este satul natal al logodnicului meu dar și pentru că aici, în apropiere, am întâlnit oameni pe care nu i-aș fi întâlnit în altă parte, oameni valoroși de la care am foarte multe de învățat și care cred asemenea mie că minunile există, doar că trebuie să credem în ele și să contribuim la îndeplinirea lor. Saschiz este locul unde am întâlnit copii minunați.
Care sunt cele 3 cuvinte care descriu cel mai bine activitatea ta cu copiii la sat?
3 cuvinte… e greu să aleg doar 3 cuvinte, iubire, orice pas mărunt spre dezvoltarea armonioasă a copilului contează, și cred că…realizarea faptului că adevărata bucurie chiar stă în lucrurile mărunte. Asta descrie activitatea mea cu copiii de la sat.
Care este principala provocare pe care o întâmpini în activitatea ta cu copiii de la sat?
Sunt foarte multe provocări pe care le întâmpin în activitatea mea sau mai bine zis activitățile mele cu copiii de la sat, dar cea mai importantă cred că este aceea de a le câștiga încrederea, de a le oferi încredere, încrederea că eu voi fi acolo pentru ei în orice clipă, că pot să le dăruiesc dragostea mea de care ei au foarte mare nevoie și pentru ca ei să se poată apropia de cineva care chiar le este alături. Eu chiar simt că am reușit asta, da, pentru că acest lucru se simte.
Care este cea mai mare satisfacție pe care ți-o aduce activitatea ta cu copiii de la sat?
Orice îmbunătățire, cât de mică, îmi aduce satisfacție. De exemplu, am un băiețel tare simpatic, glumeț, cu bun simț, dar care nu voia să scrie nicicum în clasă și nici temele nu le făcea, așa că m-am gândit să-i dau un punct negru, da, a funcționat…3 zile, după care am luat-o de la capăt, nu scria, nu era atent… așa că eu am găsit o faptă bună săvârșită de către el și am recompensat-o, de atunci, acest băiețel scrie în fiecare zi, își face temele de fiecare dată, este foarte bun la matematică, citește foarte frumos, am fost tare surprinsă de evoluția acestui băiețel și sunt surprinsă că această metodă aplicată funcționează pe o perioadă lungă de timp, desigur, cu recompense, aprecieri, binemeritate de altfel. Cred că asta este una dintre cele mai mari satisfacții pe care am avut-o până acum.
Care crezi că este superputerea ta?
Care este superputerea mea? Hmmm… cred că superputerea mea este aceea de a vedea bunătatea în fiecare om sau copil… Nu există oameni răi, nu există copii răi, există oameni răniți, la fel și copii răniți, care se pot vindeca doar prin iubire, înțelegere și muuuuultă răbdare.
Care crezi că este superputerea copiilor cu care lucrezi?
Copiii mei au multe superputeri, dar una dintre acestea și cea mai specială este puterea de a zâmbi, de a fi fericiți indiferent de situația lor de acasă, copiii mei au puterea de a fi FERICIȚI, ei sunt atât de puri…
Cum arată satul ideal pentru tine?
Eu am crescut la sat, până la vârsta de 14 ani, mi-aș fi dorit ca satul în care locuiam să fie dezvoltat astfel încât să putem face diferite activități prin intermediul cărora noi să avem posibilitatea de a ne descoperi, de a ne dezvolta, de exemplu un parc de joacă, o bibliotecă, o sală de film, o sală de spectacol, să fi existat posibilitatea de a învăța anumite lucruri noi. Cred că acesta este satul ideal, un sat care să permită dezvoltarea copiilor. Ah, să nu uit, și un sat în care să predomine bunătatea oamenilor, înțelegerea oamenilor.
La final, vrei să adaugi ceva despre tine care nu a fost inclus în întrebări?
Îmi iubesc meseria, mi-am dorit dintotdeauna să devin învățătoare, cred că încă din clasa I, când abia așteptam să ajung acasă și să-mi fac temele jucându-mă în același timp ,,de-a școala’’, simt că aceasta este menirea mea, că pot să-mi dăruiesc o parte din suflet copiilor, căci mai întâi de toate, cel mai important lucru pentru un copil este să se simtă iubit, apreciat și protejat, știu că în timpul în care suntem la școală eu le pot oferi asta.
,,Fă Rai unde predai!’’
„Mentorat de impact la sat” este un proiect implementat de Asociația Casa Naturii, cofinanțat de Ambasada Franței și Institutul Francez din România. Proiectului i s-au mai alăturat două afaceri locale, sponsorii Grădinile Mălâncrav și Stâna de pe Coline, care ne împărtășesc preocuparea de a orienta vocațional tinerii de azi, viitorii adulți activi de mâine. Mulțumiri adresăm și Școlii Gimnaziale Seleuș, care găzduiește întâlnirile.