You are currently viewing Cine reciclează? Ce descoperiri au făcut copiii la atelierele pentru protecția mediului Eco-Lab Laslea?

Cine reciclează? Ce descoperiri au făcut copiii la atelierele pentru protecția mediului Eco-Lab Laslea?

Autoare: Raluca Marcu

Zilnic, 8 milioane de bucăți de plastic ajung în oceanele din lumea întreagă. Peste 60 la sută din gunoiul produs de români, anterior anului 2018, ajungea la groapa de gunoi, conform statisticilor. Și, indiferent de legislația aflată în vigoare, de sfaturile primite de la specialiști ori de grija pe care credem că o purtăm naturii, multora dintre noi ne este greu să respectăm regula celor 3 R:

  • Redu consumul,
  • Reutilizează ce ai,
  • Reciclează.

 

Și cum să fie altfel dacă societatea așa cum e gândită ea acum, ne ademenește pe termen scurt,  și „ne înfruptă” cu produse făcute din plastic, ieftine, de care te poți debarasa ușor? (spunem înfruptă, nu doar ca să dea bine în propoziție, ci și pentru că parte din plasticul pe care-l folosim ajunge în organismul uman | practic, zilnic, și noi mâncăm plastic, cam de dimensiunile unui card bancar).

 

Copiii care participă la activitățile organizate de Asociația Casa Naturii și-au exprimat de nenumărate ori nemulțumirea în legătură cu felul în care sătenii se debarasează de „gunoi”. Așadar, proiectul Eco-Lab Laslea a venit natural și ne-a permis să înrădăcinăm și mai mult principiul grijii față de natură.


Ne-am propus să organizăm 6 zile de ateliere multidisciplinare, creative și interactive pentru un număr de 30 de copii din comuna Laslea. Pentru organizarea lor, am avut nevoie de ajutorul prietenelor de la Seneca EcoLogos – Centru de Educație Ecologică, care au vorbit copiilor despre Povestea Plasticului, Povestea Hârtiei, a Metalului și a Sticlei, și al voluntarelor noastre venite din toate colțurile țării să lucreze cu copiii. Pentru finalul proiectului, copiii au creat materiale, afișe și petiții care cuprind sfaturi adresate locuitorilor ori administrației locale, desene și sinteze ale informațiilor asimilate. Și totuși, rezultatele finale ne-au depășit așteptările. Entuziasmul a fost atât de mare încât copiii s-au anunțat unii pe alții și de la 30 am ajuns la 40 de participanți.

Citiți în continuare rezumatul celor 6 zile de întâlniri cu copiii din Laslea și, așteptăm un semn de la voi dacă doriți să împărtășiți cu noi idei și sfaturi pentru activități viitoare.

Ziua 1 – Povestea plasticului

Primele trei ateliere au avut loc Luni, 23 August, în curțile școlilor din Laslea și Mălâncrav, jud. Sibiu. Copiii, împărțiți pe 3 grupe, au venit să le cunoască pe facilitatoarele venite din București, și curioși peste măsură, au sorbit fiecare informație și fiecare experiment prezentat.

Timp de 2 ore, copiilor prezenți la ateliere le-au fost prezentate informații cu privire la economia circulară, amprentă ecologică, efectele plasticului aruncat în natură, feluri în care poți reutiliza plasticul folosit, alternative la consumul produselor confecționate din plastic și povestea plasticului – de la petrol la gunoi / reciclare.

Toate informațiile au fost împărtășite copiilor și tinerilor prin joc și experimente practice.

Experimentul „Râul Laslea”

Aproape toți participanții din prima zi de ateliere au mărturisit că sunt nemulțumiți de felul în care râul Laslea (Valea) arată. Plin de deșeuri, aproape secat, mirositor, râul Laslea are nevoie de ajutor pentru a reveni la forma inițială – ca atunci când trecea fruntaș prin satele învecinate cu Laslea. Știți voi, locurile prin care trece râul sunt locuri prospere și bogate.

Așadar, într-un recipient cu apă curată, copiii au trebuit să arunce alge, bucăți de plastic, pietre, detergenți de vase, ulei și „petrol”, pentru a vedea efectul acestora. Apa s-a colorat iar reacțiile nu au întârziat să apară.

„Arată exact ca Valea.” Suntem încrezători că de acum încolo, toți cei prezenți la atelier vor vedea cu alți ochi râul pe lângă care trec de fiecare dată când merg spre școală.

La final de atelier, toți cei prezenți au desenat, învățat, repetat povestea Plasticului și, prin joc de rol, au înțeles cine și cum reciclează.

Noi nu reciclăm!

Una dintre cele mai întâlnite preconcepții este aceea că noi, utilizatorii finali ai produselor, reciclăm atunci când aruncăm deșeurile în containerele special amenajate. De fapt, reciclarea este făcută în stațiile de reciclare și, ambalajele ori produsele care sunt sortate și aruncate în containerele colorate nu sunt deșeuri. Fetele de la Ecologos le-au numit chiar „resurse valoroase”.

Ziua 2 – Povestea metalului, hârtiei și sticlei

Marți ne-am întâlnit din nou pentru a povesti despre alte trei resurse importante: metalul, hârtia și sticla – de astă dată, într-un cadru și mai științific.
În sala de sport, cei 34 de copii ( pentru că zilnic am avut participanți noi. Cum spuneam înainte, vestea că se întâmplă lucruri frumoase la atelierele din Laslea și Mălâncrav s-a împrăștiat prin sate, și astfel, de la 30 de copii, am ajuns la numărul 40 în ziua 5 a proiectului. Ne-am bucurat să vedem interesul crescut.) au putut observa diferite elemente prin microscoapele puse la dispoziția lor. Cu imaginile proaspăt tipărite în minte și cu ajutorul unor planșe colorate, pline cu informații, copiii au trebuit să refacă drumul și poveștile materialelor discutate, în echipă.

 

Cum credeți că s-au descurcat?

Vă spunem noi: Mi-nu-nat!

 

Povestea hârtiei i-a atras totuși, cel mai mult. Participanții uneia dintre cele trei grupe au creat chiar și o scenetă prin care au arătat procesul de creare a hârtiei reciclate, pornind de la tăierea copacilor până la utilizarea caietelor și pixurilor create din materiale reciclate în timpul anului școlar.

La final de zi, toți copiii prezenți și-au creat propria hârtie reciclată. Vă lăsăm un video scurt, aici, pentru a vă delecta cu procesul simplu de creare a hârtiei reciclate.

Ziua 3 – Colectare separată, deșeuri toxice și emoții mari

Miercuri au avut loc ultimele 3 ateliere Ecologos în Laslea și Mălâncrav, urmând ca următoarele 3 zile să fie acoperite de activități de consolidare a cunoștințelor organizate de voluntarii Casa Naturii. Ajungem imediat și acolo.


În cea de-a treia zi, copiii au reușit să-și exerseze cunoștințele dobândite până atunci, jucând, bineînțeles, leapșa cu gunoaie. La fiecare atelier s-au organizat 2 grupuri. Așezați în rând indian, în spatele unor cutii de colectare separată, cu o sacoșă de rafie plină de deșeuri, participanții au trebuit să ia câte un produs și să-l arunce în pubela potrivită. Alergând rapid, rapid se dă leapșa următorului și tot așa. Jocul a fost menit să-i încurce, bineînțeles. În plasa cu gunoi, se găseau și obiecte despre care nu s-a discutat, încă.

Ce prilej numai bun, așa-i?

La finalul jocului, atunci când s-au numărat punctele, le-am povestit copiilor care-i treaba cu bateriile, cablurile electrice și becurile care nu se mai aprind… Ce facem cu ele, mai exact?

 

Nu le aruncăm nici la menajere, nici în pubelele pentru reciclare. Locul bateriilor, de exemplu, este în containerul special pe care-l găsim, de obicei, în supermarketuri.

 

Știați că o baterie aruncată pe jos îndepărtează pe o rază mare, mare, mare, toate insectele și vietățile?

Suntem siguri că de acum încolo, toți cei care au asimilat această informație vor fi mai atenți cu lucrurile care le scapă din mână și ajung pe suprafața pământului.

 

La final de activitate, fiecare participant a confecționat o cărticică din hârtie reciclată, folosindu-se de tehnica origami. Astfel, au putut să-și noteze obiceiuri sănătoase pe care au promis să le respecte. Cele mai întâlnite obiceiuri au fost: „Spălarea pe dinți cu apa de la robinet închisă” și „mersul cu transportul în comun atunci când distanța este mare.” S-au împărțit și cadouri, îmbrățișări, gânduri bune.

A 4-a și a 5-a zi – consolidare informații

Încă din a 3-a zi, voluntarii au început să pregătească planuri de lecție adaptate vârstelor copiilor cu care au lucrat. Au cerut sfaturi de la traineri și au încercat tot felul de joculețe și experimente la sediul Asociației.

Astfel, din a 4-a zi, înarmați cu voie bună, răbdare și atenție, 2 câte 2 s-au poziționat ca facilitatori în fața grupului și au condus activități care mai de care.

 

  • Jocuri de rol și recapitulare povesti învățate;
  • Creare de reclame publicitare cu scopul de a convinge locuitorii comunei să reutilizeze produsele din plastic, metal, sticlă, hârtie și apoi să le colecteze în containere separat;
  • Exerciții de colectare separată cu deșeuri strânse din jurul școlii;
  • Exerciții de ecologizare prin sat / Trash Bingo;
  • Clasificare deșeuri și colorarea acestora;
  • Exerciții de mimă și prezentarea oportunităților de reutilizare;
  • Crearea unui grup de inițiativă local;
  • Dezbateri aprinse pe proiecte locale;
  • Realizare postere, petiții, cartă comunitară și scriere de obiective SMART.

A 6-a zi – film și cuvinte de rămas bun

 

În a 6-a zi ne-am reunit în 2 grupuri mari (un grup în Laslea și un grup în Mălâncrav) pentru a urmări filmul animat și dublat în limba româna WALL-E.

Am privit împreună, pentru aproape 2 ore, o lume distopică, o imagine tristă în care Pământul, devenit groapă de gunoi, lasă o plantă fragilă să crească printre ruine. Împletită cu o poveste de dragoste a doi roboței diferiți, idilă care a stârnit de multe ore zâmbete și râsete în sală, planta a reușit să readucă pe Pământ, după aproximativ 700 de ani, oamenii. La finalul filmului, copiii și-au manifestat interesul de a proteja natura și de a nu lăsa ca această imagine să devină realitate.

Iar pentru că ne apropiam de finalul celor 6 zile de activități, am hotărât să ne împărtășim unii altora impresii legate de zilele petrecute împreună și câteva cuvinte de rămas bun. S-a lăsat cu multe îmbrățișări, discuții serioase și veselie.

 

Și pentru că ne apropiem și noi de finalul articolului, dorim să vă împărtășim și noi câteva gânduri de final.

Experiența în Laslea ne-a adus cu picioarele pe Pământ. Am reușit să redescoperim natura și să ne reconectăm la ea. Am descoperit în copiii cu care am lucrat multă pozitivitate, optimism și putere. Ne bucurăm că și-au creat planuri de acțiuni concrete, că vor să contribuie la curățarea satului lor, că împărtășesc cu părinții, frații, vecinii ce au aflat în cadrul atelierelor, și cel mai mult, ne bucură că au fost mereu punctuali, au respectat întotdeauna locul în care am desfășurat activitățile și s-au apropiat cu adevărat de traineri și de voluntari.

 

Cu gânduri bune și cu speranța că la următoarea vizită în Laslea vom vedea câteva rezultate!

 

Contextul proiectului

Proiectul Eco-Lab Laslea este finanțat prin Fondul Științescu Sibiu 4.2, fond implementat de Fundația Comunitară Sibiu, în parteneriat cu Romanian-American Foundation şi FFCR, împreună cu partenerii locali Visma Software, wenglor Romania, KeepCalling, BearingPoint, Continental Automotive Systems Sibiu, NTT Data, Gama IT, AT Arena 4.0, precum și donatori individuali.

Fondul Științescu este un program de finanțare pentru proiecte educaționale non-formale, care încurajează pasiunea pentru științe și tehnologie a copiilor și tinerilor de 6-19 ani.

unnamed

Raluca Marcu

Arta și oamenii m-au învățat cât de important este să fii atent la nevoile celor din jurul tău. Când nu vorbesc, citesc. Iar când nu citesc și nu vorbesc, desenez. Restul e poezie.

Lasă un răspuns