You are currently viewing Evaluarea națională și nivelul elevilor de la țară

Evaluarea națională și nivelul elevilor de la țară

Autoare: Raluca Marcu

Să vorbim despre Evaluarea Națională la limba română.

În ultimele zile s-au scris multe. Ba că subiectele au fost prea ușoare, ba că a fost un plan bine pus la punct pentru ca elevii să pară că știu carte și să obțină note mari & fel și fel de alte conversații… 

Credem că e important să vorbim despre nivelul real al elevilor de clasa a VIII-a. Anul trecut, din 132.122 de elevi prezenți, la proba de Limba și literatura română, 103.684 de candidați (83,9%) au obținut note peste sau egale cu 5 (sursa: EduPedu). Peste 28.000 de elevi n-au luat nota 5 la limba română. Pare incredibil, nu? Limba română e limba pe care o vorbim zilnic, iar „subiectele sunt destul de ușoare”. 

Care e, deci, motivul pentru care atât de mulți elevi nu reușesc să ia un 5? Cele mai multe note mici sunt în mediul rural. De ce? Pentru că școala se face mai degrabă ‘acasă’. Prin curte, pe câmp, la muncă, ori prin străinătate vreo câteva luni. Dacă elevii au și câțiva frățiori mai mici de urmărit sau de protejat, treaba se complică. În cazurile în care se ajunge la ore, concentrarea nu e cuvântul cheie. Că-s copii care-s flămânzi, care au fel și fel de emoții pe care nu le pot gestiona, că n-au cu ce se încălța, că n-au alte hăinuțe de schimb, etc. În unele cazuri sunt și profesori care nu-și fac treaba. Pe unele le auzim la TV/ la știri. De altele auzim de la copii. Știți unde intervine ridicolul situației? Atunci când unii dintre cei mai faini și de treabă profi, sunt de fapt, cei care vorbesc la ore despre viața lor personală, îi lasă să se joace, să iasă afară, să plece acasă, iar de lucrurile cu adevărat importante (la școală) nu se ocupă. 

Ce vrem să spunem? Că avem în România copii care nu știu să citească. Nu știu să scrie. Nu folosesc semnele de ortografie. Nu înțeleg ce citesc. Nu pot să facă corelații între texte. Nu știu cum să-și formuleze ideile și cum să se exprime nici măcar oral, apăi în scris. Și noi, societatea, ne plângem că subiectele au fost prea ușoare sau nepotrivite sau grele, sau oricum numai nu bine. Poate ar trebui să ne punem întrebări legate: DE CE copiii care au ajuns în clasa a VIII-a nu pot, de fapt, înțelege cerințele date? DE CE copiii care merg la școală tot nu reușesc să facă față acestui examen? Noi la Asociație ne confruntăm cu toate de mai sus. Și abia așteptăm ca tinerii care vin la Clubul nostru să se întoarcă după examen și să zică: VAAI, ce ușor a fost! Până atunci, totul e GREU. E foarte greu. Și pentru ei, și pentru noi toți. 

Încheiem cu rezultatele evaluării naționale din Laslea în 2021.

Lasă un răspuns