Autor: Laura-Liliana Crihan
Este cert faptul că lectura contribuie la dezvoltarea sănătoasă a unui individ. Faptul că un copil consumă cărți în loc să se joace pe telefon sau computer, faptul că un copil consumă cărți în loc de conținutul ce se vinde la TV, de multe ori impregnat de violență și de false modele, spune multe despre formarea caracterului său, dar și despre potențialul său enorm.
Cărțile, cu cât sunt citite de la vârste mai mici, cu atât contribuie la o dezvoltare armonioasă a vocabularului, a unei gândiri bine organizate, bazată pe comparații, pe structuri argumentative. Raportându-ne strict la societatea românească, suntem încă obișnuiți să predăm eseuri argumentative care ulterior să fie memorate de elevi, fără să încurajăm gândirea critică, autonomia, părerile proprii.
De aceea, este îmbucurător să vedem cum asociații non-guvernamentale se străduiesc să organizeze tot felul de activități non-formale care au rolul de a contribui la dezvoltarea unei comunități educate și cu oameni de calitate. Noi, cei de la Asociația Casa Naturii, am organizat un club de lectură pentru copiii din Transilvania rurală, mai concret pentru elevii din Laslea, Mălâncrav, Florești, Nou Săsesc și Roandola din județul Sibiu.
Proiectul tocmai s-a terminat în această toamnă, însă pentru acești copii a fost totul de poveste: copiii au citit fabule, povești, au extras idei principale din texte, și-au dezvoltat creativitatea și vocabularul. Având în vedere și situația actuală marcată de pandemie, elevii au citit în această perioadă afară, în peisajele de poveste din satele transilvănene. Ce imagine frumoasă: o comunitate restrânsă, în liniștea de la sat, doritoare să învețe și să se înfrupte din frumusețea slovelor din cărți.
Pe durata acestui proiect s-au respectat normele de păstrare a distanței, au fost câte 5 participanți la o sesiune, iar copiii au folosit măști și dezinfectant. Cu toate aceste impedimente, copiii au demonstrat dorința de cunoaștere, de dezvoltare, ceea ce e un pas mare pentru educație și pentru dezvoltarea durabilă a comunității. Proiectul ”Club de lectură în natură” a fost realizat printr-un grant Start ONG finanțat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow
Câteva impresii despre proiectul Club de lectură în natură în Transilvania rurală:
Este frumos când, la finalul unui proiect, vedem rezultatele frumoase. Am întrebat un voluntar, mai mulți copii și un părinte despre aportul acestui club de lectură, despre impresiile acestora și am avut următoarele răspunsuri. Pe noi ne-au impresionat.
Un părinte ne-a transmis ceva foarte emoționant și sincer:
„Ori când este nevoie de ori ce suntem aici să mai și ajutăm”.
Un alt părinte ne-a spus în felul următor:
”Clubul a ajutat-o la citire foarte mult pe fata mea, e foarte bucuroasă când merge să citească și vreau să vă mulțumesc pentru ajutorul dat copiilor.”
Trainer-ul care a gestionat clubul de lectură ne-a spus:
”Copiii mă opresc pe stradă să mă întrebe când facem următoarea întâlnire, vin și îmi bat în geam în weekend să lucrăm în plus.”
Copiii ne-au împărtășit și ei din impresiile lor despre clubul de lectură:
”Îmi place foarte mult tot ce facem, nu vreau să se termine întâlnirile.”
”M-a ajutat să citesc mai bine, am și strâns gunoaie de pe jos din sat, am pictat, ne-am jucat, vreau să mai merg și să ne jucăm și mai mult.”
Beneficiile unui club de lectură:
- Țara noastră se află pe ultimele locuri în Europa la capitolul Educație. Prin crearea unor cluburi de lectură, comunitatea se poate dezvolta în timp, ceea ce înseamnă accesul la cursuri, la locuri de muncă și o rată mai mică de șomaj pe termen lung.
- Dobândirea noțiunilor de cultură generală. Prin discuțiile din cadrul clubului de lectură, elevii întâlnesc diferite cuvinte, noțiuni, informații necesare pentru cultura lor generală. Astfel, clubul de lectură contribuie la eliminarea fenomenului de analfabetism funcțional.
.
- Creșterea motivației elevilor. În cărțile pentru copii, există o sumedenie de eroi care pot reprezenta adevărate modele pentru copiii aflați în dezvoltare. Astfel, copiii pot visa și pot fi motivați să devină, la rândul lor, pompieri, medici, aviatori, etc.
- Reprezintă un mediu confortabil. Faptul că elevii se află într-un mediu securizat, unde nu există nici măcar presiunea notelor și unde fiecare părere este valorizată îi va face pe elevi să fie din ce în ce mai motivați să participe la aceste cluburi de lectură și să citească.
- Dezvoltarea unei comunități creative, cu gândire critică. Prin lectură, copiii asimilează cunoștințe, pun întrebări, au deschidere către subiecte diverse specifice vârstei, care să le stârnească curiozitatea. Pe termen lung, aceasta înseamnă oameni deschiși, cu propunere de soluții pentru problemele existente, oameni bine informați, care știu să ia propriile decizii.
- Dezvoltarea spiritului de echipă. În clubul de lectură, elevii își cunosc mai bine colegii, învață să interacționeze, să trateze cu respect colegii din grup, să lucreze în echipă în privința anumitor sarcini.
- În mediul rural, copiii nu au acces la librării sau la biblioteci cu o gamă variată de cărți. De multe ori, nu știu ce să citească. Însă, prin crearea unui club de lectură și prin implicarea voluntarilor, elevii cunosc cărți de calitate, corespunzătoare vârstei lor. De asemenea, având acces la e-bookuri, ar putea avea acces totodată și la o gamă mai largă de cărți.
Pe scurt, societatea noastră, inclusiv comunitățile rurale, vor fi mai bogate cu oameni deschiși, informați, înclinați spre a gândi critic, capabili să lucreze în echipă și foarte creativi. Cu toții vom avea de câștigat.
Cum poți să te implici concret pentru ca acest proiect să continue?
Noi nu vrem ca aceste cluburi de lectură să se oprească aici. Copiii vor și ei să continue. Așadar, am fi bucuroși să te implici și tu pentru ca acest proiect să se desfășoare în continuare.
”M-a ajutat foarte mult la vocabular, mi-a plăcut tot la Club, vreau să mai facem.”
- Poți să te implici ca voluntar. Te așteptăm să aplici ca voluntar în Asociația Casa Naturii, pentru a face parte din echipa oamenilor care dau mai departe cultura și iubirea față de literatură. Vei participa la organizarea clubului de lectură, la găsirea celor mai bune materiale pentru lectură și a unor metode creative de a-i face pe elevi să fie cât mai implicați.
- Poți sponsoriza proiectele noastre. Am fi încântați să fim susținuți de companii care cred în cauza noastră, în educație și în viitorul frumos pe care îl putem clădi, începând cu educația copiilor. Contribuția ta va fi valorizată și vei participa la construirea unei comunități valoroase
- Poți dona o anumită sumă sau bunuri, iar noi îți mulțumim prin rezultatele deosebite pe termen scurt și lung. Vei avea acces la evoluția proiectului și vom fi transparenți cu etapele proiectului și modul de implementare al acestuia. Contribuția ta poate însemna un pas mare pentru viitorul unui copil și pentru viitorul societății noastre.
- Poți distribui acest articol pentru a ajunge la un număr cât mai mare de oameni. Educația e primordială, iar acest tip de proiect pentru dezvoltarea copiilor merită sprijinit.
- Poți redirecționa 3,5% din impozitul pe venit prin formularul depus anual la ANAF (ne ocupăm noi de proceduri, tu doar spune-ne că ești interesat).
Dă-ne de veste!
Dacă te-ai hotărât să te implici prin unul din aceste moduri, dă-ne de veste. Ne găsești pe Facebook, Instagram sau pe e-mail: asociatia.casa.naturii@gmail.com .
Start ONG este un program lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Domeniile vizate sunt: educație, sănătate, mediu, social și cultură. Valoarea totală a programului este 500.000 euro. Programul Start ONG este cel mai simplificat instrument de finanțare comunitară destinat ONG-urilor tinere, instituțiilor non-administrative și grupurilor informale/de inițiativă.
Clubul de lectură a fost finanțat prin:

Laura - Liliana Crihan
Sunt o persoană calmă, empatică, îmi place să citesc, să scriu, să călătoresc și să am experiențe care să mă ajute sa mă dezvolt personal. Imi place să învăț mereu câte ceva, să mă bucur de natură, de lucrurile mărunte precum un ceai de iasomie, copacii infloriti sau luminițele de Crăciun. Mă preocupă subiecte precum educația, mediul înconjurător, comunitatea din care facem parte și modalitățile de dezvoltare a acesteia.