Clubul Copiilor la sat, sau cum facem educație de calitate în medii vulnerabile

Educația la sat are nevoie de un restart

Suntem înconjurați de știri și povești care vorbesc despre drama educației slab calitative, în special la sate. La un click distanță de noi găsim statistici care nu fac decât să adauge tușe gri la contextul fragil din pandemie: realitatea, confirmată de date oficiale de la Ministerul Educației, este că rata analfabetismului funcțional este la peste 42% în medie în România, iar în România rurală poate ajunge la 60%. Să nu credeți că sunt doar cifre abstracte pe o hârtie! Noi lucrăm de 3 ani cu acei copii și tineri care compun statisticile. Probabil că vor mai trece câțiva ani până când ne vom da seama ce impact a avut pandemia asupra situației educației, deja aflată în criză. Nu mai adăugăm că criza este și mai acută în mediile vulnerabile, în care copiii nu au sprijin de niciun fel de la familie, școală sau comunitate. Problema e cum facem să ieșim din criză.

Laslea, satul pierdut în Colinele Transilvaniei, are un Club al copiilor!

Răspunsul nostru la criză se rezumă prin proverbul „cu răbdarea treci marea”. Nu ne-am resemnat în fața problemelor, dimpotrivă am căutat răspunsul chiar împreună cu copiii. În primăvara lui 2020, când copiii nu făceau niciun fel de școală, noi ne întâlneam online cu ei și citeam. Mai mult nu puteam face, semnalul era slab, copiii aveau puține instrumente digitale și mulți frați în aceeași cameră. Când am ieșit din case vara, am făcut un Club de lectură pe care am reușit să îl păstrăm până în primăvara lui 2021. Am observat nu doar că participanții au recuperat din competențele pierdute în auto-izolare, dar că au început să se ridice deasupra nivelului colegilor lor care nu veneau la Club.

Așa am ajuns ca, pe toată perioada care a mai rămas din 2021, să dezvoltăm programul nostru și să creăm Clubul Copiilor. Spre deosebire de scopul pur de alfabetizare pe care l-am avut până acum, adăugăm două noi obiective pe care ni le propunem pentru cei 15 copii și tineri care vor participa:

-competențe digitale;

-competențe de exprimare și argumentare a ideilor proprii.

Se poate face educație de calitate și la sat

Să nu credeți că, gata, până la sfârșitul anului toți copiii de la Club vor ști să citească și să înțeleagă un text perfect, vor putea să se exprime pe marginea lui și să folosească tehnologia ca sprijin. Măsurătorile de impact făcute în proiectele noastre de până acum arată că 60-80% din participanți dezvoltă în general competențele vizate. Mai mult decât atât, impactul general, în care copiii educați devin adulți care își pot ghida deciziile în viață pe gândirea critică dezvoltată la Clubul Copiilor, o să se vadă poate când ieșim noi la pensie.

Suntem norocoși să îi avem parteneri pe prietenii de la TELUS International Romania, care au înțeles că investiția în educație este cu bătaie pe termen mediu și lung, și care ni s-au alăturat în această poveste a Clubului Copiilor, un vis devenit realitate pentru copiii din Laslea, în Transilvania.

clubul copiilor